Soft dag

Denna regniga dag med skyfall på jämna mellanrum har hittillts ängats åt ett kort jobbpass fram till kl.13, sen hem till gården där man möts av de nyligen hemkomna föräldrarna (från USA igår eftermiddags) och lillebror Pontus. Sätter igång och bakar en kladdkaka och väntar nu på att den ska bli klar i ugnen :).
Idag blir vilodag för Forsythia då hon har tränats ordentligt sen i söndags samt red för Charlotte Haid Bondegaard igårkväll. Hon liksom jag är väldigt taggade på att få jobba igen, underbar känsla i tisdags när vi red på fältet och uppleva den glädje hon uttryckte över att få arbeta, även om det bara var ren basic grundridning med mjukgörande övningar, rund lägre form och några enstaka skolor. Avslutade med att släppa iväg henne i full galopp över det stora fältet (som blir i minsta laget när hon lägger i högsta växeln ;).). Lycklig häst!!
 
Igår var hon jättefin på träningen, kändes att man själv haft det lugnt så länge med sitsen, men efter att ha suttit o tänkt på att ha låg tyngdpunkt i höften ner i sadeln, i takt med Forsythia, så var man på banan igen. Red igenom slutor i både trav och galopp. Fick träna galoppsax mot GP, riktigt kul! Och vi klarade igår av att göra travsax från K till B till H! Alltså riktigt tvära från hörn till motstående långsida, där vi ställde om och fortsatte i andra slutan till den andra långsidans bortre hörn. 
Galoppiruetterna gick med bra, gjorde främst större men fick sen sitta på piruettpå litet område runt min tränare ett par varv för att träna på styrka och uthållighet.
För Haid har jag fått träna på att släppa efter mer på yttertygeln i piruetterna, göra halvhaltern med den, samt vara mer nogrann med att Forsythia är väl ställd i innersidan. Det känns märkligt att lätta så pass på yttern efter att i alla år har fått lära sig att hålla ihop hästen och hålla inne ytterbogen med yttertygeln, samtidigt som jag märkt av en positiv respons på den lättade tygeln. Hon är märkbart mer avslappnad i de centrerade piruetterna nu än hon var strax innan hon lärde mig det, för mig, nya ridsättet. Ställningen har också en tydlig effekt - är hon för rak när vi går in i piruetten eller rätar ut sig i den så blir hon mkt lättare spänd och stressar igenom den.
För det mesta rider jag som vanligt med jämt stöd eller uppfångande yttertygel, men håller fortfarande på att känner mig för i vilka situationer och övningar som det andra ridsättet har en fördel framför det traditionella.
 
Alltid lika spännande med nya grejer att jobba på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se