Ponnyerna igenom livet, del 2

Då rullar vi vidare genom åren!

Vi backar lite i tiden igen. När jag kom att provrida Sprite hos Ingela Åhsberg som äger Ängsgårdens Stuteri i november 2001 så kom jag senare att börja rida flera ponnyer där. Jag tänker inte ens försöka räkna upp alla...
Men ett par av dom som kan nämnas är Stendyssens Diablo RWM 61, Teachstep ("Guling" e.Vernons Veuve Clicquot) och Ängsgårdens Higgins.





Men en som jag började rida regelbundet över lång tid 2002 var Vernons Veuve Clicqout aka "Champers" (folk på tävlingar kallade honom ibland för "Clicken")


2005 kom även bla Absolut Curant till stallet på tillridning, en New Forestvalack med samma pappa som Sprite (alltså Rolökke Swallow). En mkt ambitiös pojk med mkt stora travökningar, ngt som vi hittade på hemmaträningen genom skänkelvikning - kort ökning rakt fram mot kortsidan, gång på gång. En övning som lämpar sig bra för att jobba fram travökning. (Travökning var förövrigt även en av Sprites styrkor. Deras fader hade visserligen också fått 10poäng på sina travökningar...)
"Curres" bästa resultat satte vi i Dagstorp 2006 med en nationell 5e placering på strax över 67%. Senare samma sommar återgick han till sina ägare :).


Jag har kunnat konstatera att av de hästar jag ridit har många haft antingen Rolökke Swallow RNF 110 (ponnyer) eller Master 850 (ponnyer och storhästar) i stammen.

En till "Swalle"-avkomma är den godkända hingsten Ängsgårdens Izzy RNF 174. Med honom vann vi UngponnyChampionatet för 5-åriga dressyrD-ponnyer 2005 i Halmstad. Har tagit vinster o placeringar över 70% bland både ponnyer och senare bland storhästarna när jag blev överårig.


2005 köpte vi in lilla Victovie, en nätt tysk D-ponnyvalack e.Visconti som då bara kunde de lättaste grunderna. En otroligt kär ponny med mkt potential o arbetsvilja. Utbildades till FEI på ett år. Vann Lilla PonnyDerbyt 2006. Vi satte mitt personliga rekord på 79,2% i LB.



SM 2006 var jag kvalad med både Frida (Forsythias mamma), Vernons Veuve Clicqout RNF 149 ("Champers"), Diannie, April Charm och Absolut Curant. Då April kom till oss med SM som mål så var hon självklar, sen hade jag ridit Champers i så många år (2002) att det hade kännts fel att inte ta med honom - även om Diannie hade potential för att ta medalj. Frida skulle också med var tanken till Junior-SM, men tyvärr blev det inte så.
Champers vann B-finalen och April blev 10:a i A-finalen!

Diannie/jag och Tim/Elin Aspnäs, båda e.Hellekis Timjan och båda det året ägda av fam.Aspnäs


April Charm e.Power Boy. Tog brons på Stora PonnyDerbyt 2006. Såldes direkt efter. En häftig ponny som påminde en del om Forsythia. Fick tyvärr somna in vinter/vår 2010 pga fång.


Sammanlagt 9 kvalade ponnyer och en storhäst till SM 2000-2006.
Felix, Sprite, Who's That Girl, Vernons Veuve Clicquot RNF 149, Amazing Dapple Grey, Absolut Curant, Diannie, April Charm och ...hm. samt Frida.

2007 deltog jag vid UngponnyChampionatet i dressyr med två 5-åringar e.Vermont(ee.Master) u.Dartmoor-ston, båda ägdes av fam.Börjesson. B-ponnyn Kiara och C-ponnyn Tiramisu. Kiara vann, 2:a kom Adrenalin (ett C-ponnysto e.Vermont även hon) och 3:a kom min favorit Tiramisu. Verdi (e.Vermont) vann i hoppningen. High score för Vermont det championatet!!



2009 var det dags igen - UngponnyChampionat med 5-åriga PeeWees Bo-Gi e.Veronas Bo-Gi. Blev en 2:a plats!


2010 åkte jag ännu en gång till UngponnyChampionatet med 2 ponnyer. Planen var från början att ha med PeeWee igen men tyvärr räckte inte tiden till för träning under året för alla hästarna och studierna. Så med mig till tävlingen fick jag min familjs egna Fix Victoria e.Vermont som vi köpte som föl från fam.Karlbom i Halland, samt hingsten Sir Lancelot - en spännande korsning mellan PRE (Bodeguero) och holländsk New Forest.
Lancelot vann och Vickan blev 4a, snålt i både mina o andras ögon. Lovar att hon tar igen det många gånger om i framtiden!


Ridsports reportage



Läckra Vickan <3 Äldre filmklipp (kan intyga att hon dessutom har utvecklats mkt sen dess!): http://www.youtube.com/watch?v=jZ2WRBaWMDw&list=UUsmgxS2dcjd-CWcdfkyfSDA&index=6&feature=plcp


Sålde Vickan sommaren 2011 till Ebba Widell i Stockholm.

Kan bar säga en sak - Jag älskar Vermonter!! Därför ser jag mkt fram emot Verdi-fölet som Smedhults Zvala e.Rolökke Swallow - Merrie Master väntar till våren (ser ni? Dessutom blir en en kombination mellan de två vanligaste hingstarna som brukar förekomma i stammarna på hästarna jag ridit - Master och Swallow!). Inte blir det heller precis mindre värt nu när Verdi tragiskt tagit borts pga skada.

Hm, detta var ett sammanställning i stora drag, jag lär antagligen komma på fler ponnyer allt eftersom.


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Helt otroligt vad mycket ponnyer du ridit och tävlat! Jag hade inte ens koll på hälften, men i stort sett alla är ju sånna man känner igen från tävlingsbanorna. Måste vara kul att följa alla med sina nya ryttare :)

2012-02-17 @ 07:04:55
URL: http://gabriellalynghed.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Tack, ja det har blivit många! Ja det är mkt kul att se att de kommer ut med sina nya ryttare och fortsätter göra resultat :), då har jag gjort ett gott arbete i utbildningen. Tyvärr har ett par guldkorn försvunnit också, ex Victovie har jag inte hört om på länge och nyss fick jag veta att Absolut Curant är triangelmärkt. Tiramisu är avelssto pga sin rygg och två ponnyer tävlar men ger varierande resultat pga märrighet.

Diannie har varit en fröjd att följa! Likaså har Izzy och Champers fortsatt göra resultat som man glatt sig åt. :)Och nu gör Victoria Stockholm osäkert ^^! "Kronprinsessan" ger järnet där uppe (japp, det är en av hennes många smeknamn - kärt barn har många namn!)

2012-02-19 @ 10:44:25
Postat av: Hanna

Jäklar vad många och fina ponnys! Måste ha varit riktigt roligt och lärorikt.

2012-02-23 @ 08:40:56
URL: http://haner.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Ja det var otroligt lärorikt och roligt!

Sommaren 2005 tror jag det var som jag red hela 7 hästar nästan dagligen så fick man verkligen trimmat sin förmåga att ställa om sin ridning efter varje individ. Blev helt naturligt att först rida Frida på 170cm hög, till att hoppa ner på lilla Kiara på 128cm (till följd av att vi enbart hade 2 sadlar som gick mellan hästarna).

2012-02-23 @ 20:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se