Hej och välkommen!

Jag heter Mathilda Månsson och är 23 år (född -88)
Detta blir min första blogg, så ska bli spännande :)


Kan lite kort börja med mig själv (alltid roligare att prata om sin häst haha, men lite bakgrund om mig själv skadar nog inte). Jag har ridit sen jag föddes i princip, tävlat sen jag var 7 år på en mycket pigg shetlandsponny som kallades Belinda. Samma år sa jag mycket målmedvetet till mamma ”Mamma – jag ska aaaldrig rida dressyr”. Något jag har fått äta upp många gånger om sen dess!
Sammanlagt har jag kvalat 9 ponnyer och en storhäst(Forsythias mor Frida) till SM, ridit Nordiska mästerskapen 2003 och 2004 (7:a resp. 4:a, ett poäng från brons), tagit SM-silver och brons, DM-guld och silver, vunnit MsvA, 75,7% i FEI PonnyKür, vunnit UngponnyChampionatet 2005 2007 och 2010, 79% i LB samt 77% x2.

Tidigare tagit emot och utbildat ponnyer och storhästar, tyvärr tryter numera tiden då jag studerar till sjuksköterska vid Lunds Universitet, har ett år kvar. Extraknäcker som timanställd inom hemtjänsten.

Då till det roliga!
Forsythia är familjens egna uppfödning, f.-03 e.Don Primero – Tip Top – Maraton – Galant. Hon tillhörande den välkända grenen av stofamilj (36) med Bordighera (e.Maraton) som grund, där bla Tight Junction/ Tomahawk som nyligen vann och såldes för 7,8 miljoner kronor kommer ur. Savoia (Master – Maraton) utnämndes 2008 till Årets bästa avelssto, Synovia (D-Day – Master – Maraton) tävlade St George och tränade Grand Prix-rörelser innan hon återgick till avelsboxen, Stigma (helsyster till Tight Junction, e.Temptation – Sandro Hit – Master – Maraton) som vann fölchampionatet i Danmark samt tilldelats 54p i Sverige.

Forsythias mor Frida (Tip Top – Maraton, egen uppfödning) tävlade jag upp tom MsvA innan återgång till avelsboxen. Utöver Forsythia har hon lämnat Figharo (e.Saigon) som fick 49p som föl och såldes till Saigons ägare som hingstämne, 2010 fick hon Fiorelli (e.Bocelli) som sålts som tävlingsämne till Stockholm, samt 2011 föddes Fjärilsviol (e.Connaisseur) som har behållits som min kommande påläggskalv, på fölvisning fick hon 51p. Hon är nu dräktig med Sir Donnerhall II med beräknad fölning den 1 april. 2011 föddes även Forsythias första barnbarn, Flora Linnéa (e.Bellagio u.Fackellilja ue.Topaasch – Don Primero) som sålts till Malin Nilsson, beridare hos Patrik Kittel.

Jag har utbildat Forsythia hela vägen till dit vi är idag. På vägen har det bla blivit Gångartsdiplom på kvalitets, 77% två gånger i LB, många vinster och placeringar i LA, MsvB och MsvA, kvalat till 5-, 6 & 7-årsChampionaten och Falsterbo. Blev 8:a i Finalen av 7-årsChampionatet i St George (vi debuterade programmet på Championatet då hon skadades under sommaren och enbart varit igång drygt en månad före start).

Inför 2012 planerar vi debutera Intermediaire I samt träna vidare på Grand Prix-rörelserna. Efter senaste passet för min tränare började tom tränare och mamma diskutera om eventuell debut i de lättare Grand Prix-programmen för ryttare upp till 25 års ålder! Känns overkligt för min del då det har varit en dröm länge, men också vetskapen om att processen tar lång tid när både man själv och hästen ska lära sig samtidigt. Att vi därför skulle kunna snudda vid den nivån redan när Forsythia är 10 år efter flera skadeperioder + föl känns magiskt. Vi får se hur vi lyckas upprätthålla utvecklingstakten under året, men hoppas att det kan bli verklighet! Om inte annat så är glädjen stor bara över att vi idag är på den nivån att det faktiskt ser möjligt ut.

Ha det bra!
Kram

Kommentarer
Postat av: Jannicke

Ambitiös och duktig du är. Imponerande.

2012-02-12 @ 21:38:01
Postat av: Mathilda Månsson

Tack så mycket Jannicke!

2012-02-13 @ 07:28:16
Postat av: pernilla

Vad roligt att du börjar blogga!

Ska bli kul att se årets fölungar och följa de andra :)



/pontevecchio

2012-02-17 @ 12:33:10
URL: http://pontes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se