En sån där härlig dag

Det finns alltid något positivt med alla dagar, men vissa är lite (eller mkt) extra. Igår var jag så otroligt nöjd med Forsythia! Särskilt med passagen som man märker att hon har blivit starkare i, fick en lätt euforisk känsla när man kunde sitta med allt mindre hjälper och alla 600kg muskler under en dansar i den mäktiga, styrkekrävande rörelsen.
Satte igår även galoppsaxen med 4 slutor. Jobbas på att inte få rumpan före, men hon är med och vill, hon vet vad hon ska göra och att hon är bra på det ;). Galoppiruetterna var lite spända i inledningen, men sen slappnade hon av och gjorde ritkigt fina centrerade pirutter främst till vänster - f.d. svåra varvet. Höger piruetter blev en anings större, jobbade mer på att få dom en anings kvickare. För att få dom kvickare ser jag till att ha god galoppkvalité innan jag går in i piruetten, och att i piruetten trycka med först inre o sedan yttre skänkeln i takt med sprången. Är hon redan aktiv nog så hållar jag bara skänklarna lätt om i piruetthjälpen, inga extra signaler.
Grundtanken med det är Kyra Kyrklunds teori om sparkcykeln - du skjuter bara på när det behövs, inte sparka ifrån hela tiden. Detta skapar en känsligare häst och när du inte trycker blir automatiskt ett beröm till hästen att denna gjorde rätt.
Ska i eftermiddag rida igen, ser så fram emot det! En dunderförkylning stoppar en inte ;) (även om man är en anings dissi haha). Det blir toppen ändå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se