En läsarfråga och en begäran

Stina bad om att få se bilder på det nya rundsydda tränset från Hööks. Fick inte tid att fota med systemkameran som jag planerat, utan blev med mobilen i farten. Kvalitén blev därefter...




Läsarfrågan var:
Vad tycker du är fördelarna med hanging cheek-bettet jämfört med ett vanlig konventionellt bett?

Skulle vilja börja med att säga att jag föredrar traditionella bett, har alltid dom som utgångspunkt när man ska prova ut vad som passar var individ. I detta fall märkte vi att Forsythia blev mer avslappnad och kom igenom överlinjen än bättre på detta Hanging cheek-bett från Sprengers. Varför kan jag tyvärr inte förklara då jag ännu inte kunnat klura ut hur effektskillnaden egentligen ter sig mellan dessa bett, även om de har tydliga skillnader i utformningen. Men hur det påverkar hästens upplevelse av bettet är något jag grunnar på rätt så mycket ännu, av ren nyfikenhet.

Hackamoore har heller aldrig varit något bett/bettlöst som jag känt ngt intresse av att använda mig av tidigare, men till följd av munsåret som syddes och läketiden därefter har gett mig gott om tid att omvärdera det. Har kunnat träna vidare mot vårat mål, Grand Prix, trots hacket. Eller tack vare får man säga, annars hade det ju inte fått tid att läka :). Öppnor, snäva vägar o svängar har inte varit några problem, bara slutorna som varit en anings svårare, men ändå utvecklats i rätt riktning.

Kommentarer
Postat av: Astrid

Då vill jag passa på att fråga ytterligare om hanging-cheek bettet. Hur kom ni på tanken att prova just detta bett? Vad hade ni för tankebanor? Jag tycker bett är väldigt intressant också och försöker förstå och klura på det jag med, vad det är som gör att vissa gillar vissa bett osv. Häromdagen blev jag rekommenderad att prova ett hanging-cheek bett, men av den anledningen att min häst har ganska korta mungipor och bettet hamnar därför långt ner. Hanging-cheek betten kunde tydligen inte vinklas nedåt och borde därför ligga bra i hans mun, enligt denna person. Vore kul att höra lite mer! Visst skrev du att man fick tävla med detta bett?

2012-02-17 @ 09:13:31
URL: http://qpintraining.blogg.se/
Postat av: astrid

är det detta bett du har?



http://www.thesaddleryshop.co.uk/P/KK_Ultra_Hanging_Cheek_Snaffle-(403).aspx

2012-02-17 @ 09:17:38
Postat av: Stina

Äh hann få hem mitt eget innan så nu hade jag redan sett hur det såg ut;) Men hon var jättefin i det!:-)



2012-02-17 @ 10:58:11
URL: http://sodressage.se
Postat av: Elin

Det här var en efterlängtad blogg! Utförlig,intressant och välskriven. Keep up the good work!

Jag är lite nyfiken på hennes munsår. Var i munnen satt det och hur uppkom det? Undrar därför att min egen häst också haft ett sår där men det är lyckligtvis läkt nu.

2012-02-17 @ 20:13:51
Postat av: Mathilda

Stina: Haha, va bra, hoppas och gissar att du fick ett bra exemplar då? :)



Elin: Tack så väldigt!

Munsåret satt på insidan av och en bit nedanför vänster mungipa, alltså inte där tränsbettet ligger utan snarare där kandarstången hamnar. Orsaken var att vi då höll på att testade oss fram med bettplaceringen av kandarbetten. Vid ridning så hamnade läppen i kläm mellan betten och sår uppstod som sen sprack upp. Detta sprack sen lätt upp och gjorde att vi till slut valde att den 15 nov "operera" - veterinären sederade, bedövade, skar bort ärrvävnad och sydde ihop. Har ridit på hackamore sen dess. Idag är det jättefint och det känns underbart :). Va skönt att erat också har läkt ut väl! Var erat ngt liknande?



Astrid: Ja det är ett sådant, dock är mitt tvådelat. Visste inte att det fanns i tredelat, skulle vilja köpa ett sånt som jag kan ha till kandaret, tack för länken!

Ja bettet är godkänt att tävla på. Vi såg en annan ryttare rida på det, och blev rekommenderade att testa det då Forsythia nu när vi tränar uppåt klasserna och det är flera krävande övningar gör att hon gärna tar extra stöd i handen, detta bett ska enligt ryttaren motverka detta och få dom att fortsätta bära sig själva istället. Och för Forsythia stämmer det. Varför har jag inte luskat ut än, men det fungerar :). Och hon trivs mkt bra med det, likaså jag. Vad har du mer fått höra?

2012-02-19 @ 11:02:15
Postat av: Annika

Tack för att du berättade lite mer om hanging-cheek bettet. I år har det tillkommit många tillåtna bett i TR. Det blir inte lätt för dressyrdomaren att hålla isär allt. Jag skall läsa lite mer om dina ponny en dag när jag har lite mer tid.

2012-02-19 @ 15:11:49
URL: http://www.teamfix.wordpress.com
Postat av: Mathilda

Så lite så :). Ja det har tillkommit många och det ser jag själv enbart som ett stort framsteg för dressyren, alla hästar är olika och behöver det som passar var och en. Tror nog att dressyrdomarna snart kan dom nya med :). Inom hoppningen är det lättare att räkna upp de bett man inte får använda än de man får ^^. Blir också större individanpassning där på ett helt annat sätt.

2012-02-19 @ 16:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se