Bilder på 3- & 4-åriga dressyrhingstarna

Satt igår och tittade på när unghingstarna löshoppades, var intressant att ha sett en del av dom under sadel dagen innan, vissa visade upp mer förtjänster igår, andra mindre. Bla Don de Jeu växte i mina ögon, såg att han hade kapacitet redan i söndags, men när han kom in för andra gången lite mer avslappnad så kom än mer kvalité fram.



Hoppa var dock inte hans grej, Han fällde första låga inledningshindret nästan varje gång



Ivory var intressant att se utan sadel och sin långa ryttare. Konstatera att egentligen ser han inte så pjåkig ut (fulare hingstar finns), och att när han leddes så såg han inte särskilt lågställd ut. Men så fort han släpptes och började springa så föll hans frontparti likt en sten i vatten...
Söt som socker är han ändock, denna ponny i storformat.


Zaladin visade sig vara vara ngt mindre rörlig under ryttare - stor ung pojk som ännu behöver stöttning av piloten för att visa upp alla sina kvalitéer. Inget fel i det anser jag, tvärtom. Flott modell och uppförsbacke.


Dunhill var mest bufflig, dragig i sitt uppförande på marken. Fin modell, ngt mer massa, inte alls fel att få in som komplement till våra allt mer pinnsmala hingstar som de långa ryttarna når en bra bit under magen på ;).


Dancett tillhör den skaran som är vanligast på årets bruksprov - flott, kortlinjerad, hög och högställd med långa ben och ändå visst djup i bålen. Måste säga att det är flera st som är mkt lika varandra i modellen! Vackert huvud!



Sankt Erik II hade jag vissa fördomar om utifrån stammen - överkänsliga Jazz-blodet i kombination med hårt temp från både Weltmeyer och Amiral. Samt en viss exteriör med både Johnson och Weltmeyer. Exteriören var som jag föreställt mig, men den här grabben var så försynt när han kom in, kröp ihop, blev väldigt låg och smööög sig in i ringen. Man kunde inte annat än charmas. Såg ut till att ha bekymrade, mjuka ögon, den varianten som bara vill o vill göra rätt och glädja.
Rörelsemässigt hade han mkt knä fram i traven och vinklade upp bakbenen ordentligt - men inte in under sig. Det i kombination med sin långlinjerade kropp resulterade i en än längre häst. Galoppen var svårbedömd då han helst travade och sen gick in i en spänd galopp. Dessutom en märklig skritt, var knackig i sin mekanik i bakbenen, blev liksom aldrig ngt flyt.



Zgander tillhör också exteriörligan av högställd, flott och kortlinjerad! Mkt rörlig.



Singleton VH var en trevlig hingst av en anings äldre modell jämfört med "exteriörligan". Mjuka rörelser, samarbetsvillig. Ingen "klassisk" Hotline (av det jag sett, positivt i mina ögon). Han var bättre än jag förväntat mig.


Och så Sandbaek´s Lacapo, den viktigaste av 3-åringarna för vår del men som jag höll på att missa då jag inte hade stammen på pappret o glömt att han var e.Temptation, namnet fick mig tro att han var hopphäst. Frågade en läktargranne som påstod att "nästa häst är en hopphäst", så jag plockade ihop grejerna o började gå. Såg då på projektorn vem det var o slängde upp kameran fort som tusan. Tyvärr missade jag medans han sprang fri före hoppningen, men han tillhörde också "exteriörligan" utan tvekan!





Sist men inte minst måste jag berömma det proffsiga upplägget och hur skickligt folket i ringen skötte arrangemanget!

Kommentarer
Postat av: pernilla

Hoppade inte Floricello?

2012-02-28 @ 12:59:11
URL: http://pontes.blogg.se/
Postat av: Maria

Trevligt med utförlig recention om alla hingstar för oss som inte kan vara på plats! :)

2012-02-28 @ 15:01:41
URL: http://www.wacum.wordpress.com
Postat av: Astrid

Kul att se! Den här sista ni var lite intresserade av; Sandbaek´s Lacapo, såg ju väldigt snygg ut!

2012-02-28 @ 18:02:17
Postat av: Mathilda

Pernilla: Nej han fick dispens pga en skada han fick i vintras inte skulle riskeras gå upp igen. Hoppade godkänt förra året så därför gick det att genomföra.



Maria: Tack! Kul att det uppskattas!



Astrid: Ja han var av en snygg modell :)

2012-02-28 @ 23:23:59
Postat av: Rebecca Joli

Nejmen! Titta vem jag hittade! :) Kul att ha hittat din blogg!! :)

2012-03-02 @ 20:49:10
URL: http://jolisporthorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se