Recept

Har glömt hur behagligt avkopplande det är att åka buss! Kommer av sig lite sommartid när man lättare tar till bilen.
Fick både lämnat fotorullen på framkallning, lånat böcker som planerat och bjudit 2 vänner på nybakta goda bullar :).
Här kommer recepten på dom som efterfrågades!

Vaniljbullar (16st)
50g jäst
3dl mjölk
150g smör
2tsk stötta kardemummakärnor (alt bara kardemumma)
1½dl strösocker
½tsk salt
1 ägg
11dl vetemjöl
Ugn: 225C

Vaniljkräm:
3dl vaniljkräm (3dl mjölk och 1dl+1msk snabb vaniljsåspulver)
Garnera med:
Smält smör
Strösocker

Gör så här:
1.Smula ner jästen i en skål. Värm mjölken till 37C och häll över jästen. Rör om tills jästen är upplöst.
2.Tillsätt rumsvarmt smör i klickar, kardemumma, socker, salt, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant. Låt jäsa övertäckt i 40 min.
3. Vispa ihop vaniljkrämen enligt förpackningens anvisningar.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och rullar ut den till en längd. Dela den i 16 bitar och rulla var bit till en bulle. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och platta till dom lätt. Låt jäsa övertäcka i 30 min.
5.Lägg vaniljkrämen i en spritspåse och tryck in spetsen mitt i bullen. Spritsa kräm i varje bulle.
Grädda bullarna därefter mitt i ugnen i 8 min.
Vid servering penslas bullarna med smält smör och doppas i socker.


Chokladgifflar (24st)
50g jäst
2½dl mjölk
200g smör
1dl strösocker
1tsk bakpulver
½tsk salt
1 ägg
11dl vetemjöl
Ugn: 225C

Fyllning:
75g mörk choklad
75g smör
½dl socker
Pensling:
Ägg
Garnering:
20g mörk choklad
 
Gör så här:
1.Smula ner jästen i en skål. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm upp till 37C. Häll det därefter över jästen och rör om tills jästen löst upp.
2.Tillsätt socker, ägg, bakpulver, salt och det mesta va mjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kanter. Låt jäsa övertäckt i 40 min.
3. Fyllning: Hacka chokladen fint och rör ihop med rumsvarmt smör och socker.
4.Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 3 delar. Kavla ut varje bit till en rundel som är ca 35cm. Dela var rundel i 8 snibbar. Lägg en klick fyllning på den breda delen och rulla ihop till en giffel.
5. Lägg på en plåt med bakplåtspapper med skarven på gifflarna neråt. Låt jäsa övertäckta i 30min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 8-10min.
Låt svalna och garnera med smält choklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design av: sodressage.se